Forvandlingsparat. For Tobias Praetorius, solist ved Det Kongelige Teater, er ballet ikke for de få, men for de mange. Og lykkeligvis er kunsten foranderlig. Derfor skal visse forestillinger opdateres. Eksempelvis Othello.

Fri bevægelse

Ved jerndøren i August Bournonvilles Passage tager Tobias Praetorius imod mig. Forleden var han iført glitrende, umådeligt tætsiddende trikot, i dag er han klædt i løstsiddende træningstøj og udtrådte sneakers. På ryggen sidder den Fjällräven-rygsæk, enhver i mine forældres generation har ejet.

Han er ikke længere den overjordiske og akrobatiske alf, jeg i lørdags forelskede mig i. Han er ikke længere Puk i John Neumeiers fortolkning af Shakespeares En skærsommernatsdrøm, men derimod sit 26-årige, umiddelbare og dødelige selv.

anrr
(f. 1990) skriver om kunst og kultur. Hun er uddannet i Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet.

Andre læser også