Fotobøger. Fotografi handler om at mærke verden. Fire nye danske fotobøger udpeger netop det aspekt for os.

Fotobogrevy

 

Det andet Grønland

Når vi skulle fastholde vores eget liv gennem fotoapparatet før det digitale fotografi og mobiltelefonen, blev det mest til opstillede situationer fra ferier, fester og højtider. I dag er fotografiet i langt højere grad blevet en form for sanseforlænger eller ligefrem sanseskærper for den enkelte. Vi fotograferer alle mulige hverdagslige foreteelser med mobilen: kartoffelmaden, kaffekoppen, skyen på himlen, en blomst, en udtrådt snegl på asfalten. Hverdagsfotografiet er nærmest blevet integreret med kroppen og en naturlig måde at mærke verden på for rigtig mange. Der er så nogle, kunstnerne, der er bedre til det end os andre amatørfotografer, og de kan få os til at se og sanse det ellers upåagtede på helt nye måder. Fotobogen egner sig eminent til netop den type sanseskærpende fotografi på grund af den intimitet, man oplever i modtagesituationen, når man sidder alene med bogen og bladrer igennem den i sit eget tempo og samtidig kan røre billederne og gå helt tæt på dem.

sandbye
(f. 1964) er cand.mag. og ph.d. i litteraturvidenskab og moderne kultur, professor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet og kunstanmelder. Hun har været kunst- og fotografikritiker ved Weekendavisen siden 1995. Har bla. skrevet Det iscenesatte fotografi, Mindesmærker. Tid, erindring og historie i fotografiet, Manual til Dansk Samtidskunst (sammen med Lisbeth Bonde) og Kedelige Billeder, fotografiets snapshotæstetik og redigeret Dansk Fotografihistorie og Digital Snaps - The New Face of Photography.

Andre læser også