Anmeldelse: Amour. Hvad er kærlighed, hvis ikke den betingelsesløse omsorg til døden? Amour på Aarhus Teater er sjælsrørende scenekunst.
Forstandens forfald
Teater bør næppe bedømmes på antallet af tårer, der fældes i plyssæderne i mørket. Alligevel var det påfaldende, hvor hårdt og præcist Amour ramte store dele af publikum ved premieren på Aarhus Teater. I en tid, hvor enhver med få klik kan finde og flæbe over en YouTube-video med en hjemvendt soldat eller en nuttet baby, var her faktisk et stykke eksistentielt bevægende kunst.

Forestillingens forlæg er den østrigske mesterinstruktør Michael Hanekes Oscar- og palmepræmierede film af samme navn fra 2012 om det aldrende ægtepar Georges og Anne, hvis liv krakelerer med hendes slagtilfælde og tiltagende demens. På scenen følges Hanekes historie loyalt uden nogensinde at virke som en kopi. Anders Baggesen og Kirsten Olesen, to af dansk teaters bedste, er uafrystelige i deres splintrede tosomhed.
Del: