Portræt. Falske datingprofiler, kødklister og onde flyttemænd. Igennem to årtier har Kontant kæmpet en sær kamp for os, de sære forbrugere.

Forbrugerens forheksede hånd

Her kommer et tv-øjeblik, jeg aldrig glemmer. I et ud af flere mindeværdige Kontant-programmer fra 2010 åbnes der med et billede af den daværende vært, Kåre Quist. Han står i en kirke med en dukke i favnen. Orgelmusik spiller. Han bærer dukken til døbefonten, hvor en præst står klar. »Og hvad skal barnet hedde?« spørger præsten, hvorefter Quist vender sig mod kameraet og siger: »Ja, efter kødskandalen er det tid til at finde et nyt navn til SuperBest.« Det er utroligt forvirrende.

Det handler altså hverken om dåb eller kirke, men om det fordærvede kød, som supermarkedskæden, der dengang, lidt endnu, hed SuperBest, havde ompakket og solgt. I næste klip går Quist i fuld fart ind ad fødevarestyrelsens indgang. Nu skal der fakta på bordet. Vi ser ikke præsten igen, så hvad skulle vi overhovedet i den kirke? Det er det forkerte spørgsmål at stille.

Andre læser også