Smag. I 2023 skete der så meget med tv-mediet, at det kan være svært at finde ud af, hvor vi endte henne.

Fjernsyn er ikke, hvad det har været

Det begyndte midt på året, i juli. På Netflix dukkede en titel op, der absolut ikke hørte til på Netflix: tv-serien Ballers. Jeg har ikke set serien, der havde Dwayne »The Rock« Johnson i hovedrollen, og som vistnok handlede om en tidligere amerikansk fodboldspiller, der efter at have trukket sig tilbage blev manager for nogle andre amerikanske fodboldspillere, og det kommer jeg nok heller aldrig til. 

Det var ikke det, der var det vigtige. Det vigtige var, at Ballers var en HBO-serie. Det stod lige der over titlen med store hvide bogstaver. Det akronym, der engang havde været en forkortelse for Home Box Office – altså et løfte om, at biografrummet ville indtage stuen og medbringe sin popcornduftende, voksne og Scorsese-anerkendte aura. En aura, som Netflix igennem mere end et årti, efter at det gik fra at være et dvd-postordreservice til en streamingplatform, der producerede egne film og tv-serier, havde ageret et farverigt og algoritme-happy modsvar til. 

Andre læser også