Cruisekontrol. I en verden, der gør sig klar til AI, er Tom Cruise Hollywoods sidste forbindelse til klassiske actiondyder og stjernestøv. Mission: Impossible er stadig i en klasse for sig.

Det muliges kunst

Med tiden står der mere og mere på spil for Tom Cruise. Han skal ikke blot redde verden i de film, han spiller med i, det føles i stigende grad, som om han også skal redde hele Hollywood. Nu for anden sommer i træk.

Sidste år trak Top Gun: Maverick egenhændigt biografindustrien ud af coronaens hængedynd, da den indspillede absurde 1,5 milliarder dollar ved at blande gammeldags blockbustersentimentalitet, state of the art stuntscener og en årgangspræstation fra Cruise, der cementerede hans status som den sidste egentlige filmstjerne. Kun Tom Cruise kan alene med sin blotte tilstedeværelse få folk til at strømme i biografen – ved en branchegalla i februar takkede Steven Spielberg ham for rullende kameraer for at have reddet biograffilmen.

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.

Andre læser også