Byplanlægning. I stedet for at fokusere på store veje og toglinjer, som skal transportere os fra den ene ende af byen til den anden, skulle vi hellere skabe lokale nabolag, hvor beboerne kan gå og cykle til alt. Kan ideen om »15-minuttersbyen« løse bylivets problemer?

Korsbæk i København

Byplanlægningen i mange af verdens storbyer rummer et paradoks. Færdselsårer som metrosystemer, buslinjer og ringveje, der er anlagt som tidsbesparende infrastruktur, ender ofte med at blive tidsslugere. Ikke mindst for de børnefamilier, som flytter til forstæder og omegnskommuner og bruger halve og hele timer på at pendle til hverdagens gøremål. Der er kort sagt for langt til alting i storbyen, mener Carlos Moreno, der er professor og videnskabelig leder af byudviklingscenteret Chaire ETI ved Sorbonne-universitetet i Paris. Han mener derfor, vi skal gentænke forståelsen af storbyen.

»Hvorfor er det ikke byen, der tilpasser sig vores behov? Hvorfor har vi tilladt at lade byen udvikle sig i en forkert retning så længe?« spørger Moreno i en TED Talk.

Andre læser også