Har personer med autisme sværere ved at føre en samtale på en travl café end andre mennesker? En del neurodivergente børn og voksne giver udtryk for, at de har svært ved at høre i støjfyldte omgivelser. Det har fået forskere til at spekulere på, om der kunne være en sammenhæng mellem lidelser som adhd og autisme og evnen til at lukke støj ude, og et nyt studie fra University of Washington School of Medicine viser nu, at det faktisk sjældent handler om dårlig hørelse.

Det kræver det meget hjernestyring at lytte i støjfulde omgivelser. Arkivfoto: Pierre Andrieu, Scanpix
Det kræver det meget hjernestyring at lytte i støjfulde omgivelser. Arkivfoto: Pierre Andrieu, Scanpix

Forskerne undersøgte tre grupper mennesker: personer med autisme, personer med medfødt alkoholsyndrom og en neurotypisk kontrolgruppe – alle med normal hørelse. Deltagerne blev bedt om at følge instruktioner fra en bestemt person i en computersimulation og vælge den rigtige farve og form på skærmen. Samtidig blev baggrundsstemmerne på computeren gradvist højere, og forskerne fandt, at deltagernes evne til kognitivt at bearbejde information påvirkede, hvor godt de opfattede instruktørens stemme. Deltagere med gode kognitive evner havde nemmest ved at følge instruktionerne på trods af støj. Dette var ens for alle grupper, uanset om de havde autisme, alkoholsyndrom eller ingen af delene. 

Ifølge forskerne kræver det megen hjernestyring at lytte i støj. Man skal kunne skelne mellem stemmer, fokusere på den rigtige person, sortere den unødige støj fra og stadig forstå de ord, der bliver sagt. Samtidig skal man aflæse kropssprog, tonefald og et væld af andre signaler, og det hele kræver hjernekapacitet. Resultaterne understreger vigtigheden af at overveje placering i klasseværelset eller brug af støjreducerende høreteknologi, når man vil støtte skoleelever, der oplever problemer med at lytte i støj.

Plos One, 24. september