Frokosthjerner

Det lyder som en myte, men tidspunktet for en eksamen kan faktisk påvirke, om man dumper eller består. Sådan lyder det fra italienske hjerneforskere i en ny dataanalyse. Inspireret af tidligere studier, der viste, at tiltalte i retten havde størst chance for at blive frifundet lige efter frokost, ønskede forskerne at undersøge, om lignende tidsmæssige fordele også fandtes ved eksamener.

Fotocollage: Liv Lansner. Kildefoto: Adobe Stock
Fotocollage: Liv Lansner. Kildefoto: Adobe Stock

Forskerne fik adgang til en database på Messina Universitet med 104.552 eksamensresultater fra perioden 2018 til 2020. De korrigerede tallene for de forskellige eksameners sværhedsgrad, og herefter kunne de evaluere sandsynligheden for at bestå eksamen baseret på begyndelsestidspunktet.

57 procent af eksamenerne blev bestået, og analyserne viste en klokkeformet kurve med et tydeligt peak mellem klokken 11 og 13. Ifølge forskerne passer det med andre studier, der viser, at kognitive præstationer forbedres i løbet af formiddagen.

De unges dårlige resultater først på dagen skyldes muligvis konkurrerende kronotyper: Hjerner i 20erne er ofte mindst skarpe først på morgenen, hvor de så uheldigvis møder midaldrende professorer, hvis hjerner er allermest opmærksomme tidligt på dagen. 

For undervisningsinstitutioner kan det være gavnligt at udsætte morgeneksamener til sidst på formiddagen, og det samme kan meget vel gælde for jobsamtaler og andre former for vurderingssituationer, siger hjerneeksperterne.

Frontiers in Psychology, 24. juli