Forskerklumme. Modeshowet er et praktisk redskab, når man skal sælge tøj, men det er også et rum for kunst. Og netop den kunstneriske kraft kan bruges til at vende modebranchen på hovedet, drømmer Else Skjold.
Beklædningens kunst
I denne uge har der endnu en gang været modeuge i København. Men hvad er egentlig en modeuge? Hvad er dens formål, og hvordan kan det være relevant i en buldrende klimakrise at vise stadig nye strømninger og tendenser i stadig nye kollektioner, når det, vores planet har behov for, måske ikke ligefrem er mere nyt tøj?
En modeuge består typisk af en række modeshows organiseret i en officiel showkalender samt modemesserne med udstilling og forsalg til butikkerne af nye kollektioner. Der er to modeuger om året, henholdsvis Spring/Summer og Autumn/Winter. Her vises og sælges de kollektioner, man vil kunne købe i butikkerne året efter. Her fra januar og i løbet af de næste måneder vises Autumn/Winter (eller A/W) 23, hvilket betyder, at vi som forbrugere kan købe tøjet næste vinter.
Del: