Fagfælleromance. Edward St Aubyns roman, Dobbeltblind, føles som at blive fanget på en semi-libidinøs forskerkonference uden en udgang i sigte.

Videnssamfundets avantgarde

Dobbeltblind er en roman, hvis karakterer lever for videnskab, de er både fagnørder og underligt alvidende, eksperter i genetik, økologisk genforvildning, neurologi, venturekapitalisme, bio-tech, kunstig intelligens, psykedeliske svampe.

Det er en tidsåndsroman, der med både nysgerrighed og kynisme gennemtrawler de discipliner og felter, som er nærmest fremtiden. Hovedpersonerne hører også til videnssamfundets ene procent: Olivia, Francis og Lucy har baggrund i biologien, men er gået i hver sin retning. Francis beskæftiger sig med genforvildning af naturen. På en konference i Oxford møder han Olivia, der forsker i arvelighed og genetik i forhold til psykiske lidelser. Lucy, Olivias veninde fra Oxford-tiden, er på vej tilbage til England for at begynde i sit nye job som leder af London-afdelingen af den digitale, teknologiske og videnskabelige venturekapitalfond Digitas, hun er interesseret i bio-tech, AI og robotik, især foretagendet Brainwaves, som udvikler bevidsthedsændrende hjelme. Lucys nye chef, den maniske, hensynsløse Hunter Sterling, er et klassisk Wall Street-machogemyt krydret med vidunderbarnets ensomme, utålmodige charme, en ustabil neokapitalistisk badboy, der giver sig selv hjerteanfald af søvnmangel og stofmisbrug, men i sidste øjeblik finder to lyserøde betablokkere i sofaen, som redder ham. Usandsynligt nok har han en blød side, og uden at han eller hun eller vi vil det, ender Hunter med at fortrylle både Lucy og læseren. De to bliver et par, ligesom Francis og Olivia finder sammen, og deres liv bliver viklet ind i den hyperaktive, superrige verden omkring Digitas. Der er halvt udfoldede underplots om de neurospirituelle hjelme, en erotisk grænseløs yogini-rigmandskvinde, en ung skizofren mand og en katolsk kirke, der ikke har været så veloplagt ondskabsfuldt intrigant siden Da Vinci Mysteriet.

lime
(f. 1988) skriver om litteratur og teater, pop- og finkultur, og private følelser. Hun har tidligere undervist i litteraturvidenskab på Københavns Universitet og er kandidat i samme.

Andre læser også