Anmeldelse. Morten Hesseldahls seneste spændingsroman er en rodebutik af geo- og identitetspolitiske temaer, der både savner fokus og overbevisning.

Storpolitik og fikumdik

På afstand har jeg altid været fascineret af Morten Hesseldahls forfatterskab, eller i hvert fald af ideen om det. Mens han har bestyret gynger og karruseller i den absolutte top af dansk kulturliv – siden 2018 som direktør for Gyldendal – har han i lidt over et årti også fundet tid i kalenderen til at skrive en spændingsroman omtrent hvert andet år.

At Gyldendals markedsopmærksomme og effektiviseringsparate direktør for det hele udkommer på det oprindeligt betonsocialistiske, men i nyere tid ublu krimiopportunistiske aarhusianske forlag Modtryk, giver hans litterære virke et pikant skær. Inden jeg steg ombord i Hesseldahls niende Modtryk-roman, Mørket under isen, var jeg spændt på at finde ud af, om der var tale om et uforpligtende hobbyprojekt eller om en særligt effektiv og rendyrket form for genrelitteratur.

Andre læser også