Story. Influencere skriver bøger af nøjagtig samme årsager som alle andre. De vil bare ikke tale om det.

Som en lukket bog

Illustration: Thit Thyrring

»Kan enhver med en slat følgere som adgangsbillet skrive 200 siders banaliteter, binde dem ind i et lyserødt omslag og kalde sig forfatter?« spurgte Berlingskes boganmelder Nynne Bjerre Christensen for et par uger siden i en usædvanlig hård anmeldelse. Bogen, som stod for skud, var influenceren Matilde Trobecks lyserøde selvbiografi og selvhjælpsguide Du må gerne være irriterende – F*ck idealet.

Trobeck er imidlertid ikke den eneste med en »slat følgere«, som har valgt at tage springet fra skærm til papir. I løbet af de sidste par år er det på bogscenen piblet frem med såkaldte influencere, som ellers har deres virke på det sociale medie Instagram, hvor de lever af at reklamere for sig selv og diverse virksomheders produkter.

(f. 1997) er journalist og skriver historier i krydsfeltet mellem det private og det politiske. Han studerer statskundskab på Københavns Universitet og har tidligere skrevet for Altinget, Uniavisen og Zetland.

Andre læser også