Kulørt. Anne-Cathrine Riebnitzsky tilrider den historiske roman, samtidig med at hun slipper tøjlerne i en vellykket fortælling om middelalderens Andalusien.

Med Månestråle ud over stepperne

I Anne-Cathrine Riebnitzskys romaner er læseren i løbet af de sidste ti år blandt andet blevet præsenteret for en rocker, en præst, en afghansk ingeniør, en UNESCO-medarbejder udstationeret i Georgien, en skakspillende jødisk smaragdsliber og en muslimsk juvelér. Det spraglede persongalleri antyder en hældning mod det kulørte, der har været gennemgående i forfatterskabet, og som nu omfavnes utvetydigt og entusiastisk med Vindens port.

Samtidig forlader Riebnitzsky med sin nye roman den samtid, der har udgjort rammen for hendes foregående bøgers af og til lettere didaktiske behandling af store temaer som håb, tro, tilgivelse og retfærdighed. I Vindens port finder den patos, der ofte følger i disse temaers slipstrøm, et mere naturligt leje i et univers, der blander historisk skildring med elementer af myte og romantik.

Andre læser også