Anmeldelse: Karolines krig. Kim Leines konspirationssuppe er underholdende nok, men dens action er kontraproduktiv.

Fra Hollywoods overskudslager

Da jeg forrige sommer anmeldte bind to i Kim Leines politiske spændingsromantrilogi, forudså jeg, at jeg ville læse det afsluttende bind med en vis ikkelitterær nydelse, eftersom kunsten ville være ofret på underholdningens alter. Nu er bind tre her så – og ja, det var lige præcis en ikkelitterær nydelse. Men en nydelse med forbehold.

Karolines kærlighed (2022), Karolines kamp (2023) og nu Karolines krig er på overfladen politisk drama, men som skamløs ramasjang står serien ikke tilbage for en Hollywood-blockbuster med Tom Cruise i hovedrollen. Den slags kan jeg godt lide, så jeg gik til læsningen med en åbenhed, som jeg ikke formår at mobilisere over for de krimier, hvor kvinder bliver slagtet af en psykopat med moderbindinger.

krot
(f. 1964) skriver litteraturkritik, kommentarer og journalistik. Han har skrevet en række essaysamlinger om litteratur, kultur, politik, rejser m.m., blandt andet 'Kvinde på Dronning Louises Bro', 'Frisk fisk til inkaen', 'Den nøgne maskine', 'Soldatens år', 'Ord og handling', 'Det der var' og 'Flugten til Europa', 'Den druknede dreng' om flygtningekrisen som motiv i samtidslitteratur og kunst og senest 'Den sorte mand. Racisme, woke og hvidhed i dansk litteratur'. Desuden tilrettelægger og programvært på radioprogrammer og podcasts til DR P1 og P2.

Andre læser også