Kolonitidsroman. Nobelpristager Abdulrazak Gurnahs nye roman er suveræn, men den serverer os skallen om kernen i stedet for kernen selv.

En mistet plads i verden

Der er romaner med tilfredsstillende slutninger og romaner med skuffende slutninger. Og så er der Abdulrazak Gurnahs nye roman, hvis slutning både er tilfredsstillende og skuffende på én gang. Mest af alt har Efterliv en antislutning af svimlende styrke, men jo mere jeg tænker over det, des mere føles det, som om forfatteren serverer os skallen om en kerne i stedet for kernen selv.

Efterliv – der udkom på engelsk i 2020, året før Abdulrazak Gurnah modtog Nobelprisen for at belyse kolonialismens konsekvenser »i kløften mellem kulturer og kontinenter« – foregår i begyndelsen af 1900-tallet i Deutsch-Ostafrika (det nuværende Rwanda, Burundi og Tanzania), hvor tyskerne hersker med hjælp fra lokalt udkommanderede soldater, de såkaldte askarier, der gør tjeneste i schutztruppe, den tyske kolonihær.

krot
(f. 1964) skriver litteraturkritik, kommentarer og journalistik. Han har skrevet en række essaysamlinger om litteratur, kultur, politik, rejser m.m., blandt andet 'Kvinde på Dronning Louises Bro', 'Frisk fisk til inkaen', 'Den nøgne maskine', 'Soldatens år', 'Ord og handling', 'Det der var' og 'Flugten til Europa', 'Den druknede dreng' om flygtningekrisen som motiv i samtidslitteratur og kunst og senest 'Den sorte mand. Racisme, woke og hvidhed i dansk litteratur'. Desuden tilrettelægger og programvært på radioprogrammer og podcasts til DR P1 og P2.

Andre læser også