Interview. For en mangaskaber tæller kun folkets kærlighed, og Kengo Hanazawa har opnået den. Vejen dertil har været brolagt med umenneskelige arbejdstider og kulturel lavstatus.

Blæk, sved og tårer

I am a Hero, historien om zombier og en hårdt presset manga-assistent, har solgt mere end ti millioner eksemplarer. Illustration: Kengo Hanazawa

I Vesten er tegneseriens tid som massemedie forbi. Men hvad kunstformen har mistet i læsertal, har den vundet i kulturel anseelse: Graphic novels kan vinde Pulitzerprisen og Nordisk Råds litteraturpris nu, de bliver anmeldt i seriøse aviser og tidsskrifter, og hvor bibliotekarer engang prøvede at holde unge læsere væk fra tegneserierne, skubber de dem nu foran sig som trojanske læseheste.

Japanske tegneserier, såkaldte manga, er aldrig blevet tilsvarende salonfæhige. Af Japans kulturelle elite regnes de med ganske få undtagelser for knaldlitteratur til de unge og umodne.

Andre læser også