Anmeldelse: Constance Ring. Amalie Skrams debutroman er stadig vigtig, men dens nye sprogdragt er problematisk.

Undersat klassiker

I udstillingskataloget til Statens Museum for Kunsts og Den Hirschsprungske Samlings udstillinger om de kvindelige maleres moderne gennembrud sidst i 1800-tallet og først i 1900-tallet skriver kurator Lene Bøgh Rønberg om skindhandsken som et symbol, der går igen i flere af epokens vigtige portrætter af kvindelige kunstnere.

I 1880erne herskede den såkaldte sædelighedsfejde i Norden. En strid om ægteskab, (dobbelt)moral og seksualitet, hvor kristne konservative kræfter krævede, at kvinder skulle holde sig på dydens smalle sti, mens frisindede radikale mænd argumenterede for fri erotik, også for ugifte kvinder.

krot
(f. 1964) skriver litteraturkritik, kommentarer og journalistik. Han har skrevet en række essaysamlinger om litteratur, kultur, politik, rejser m.m., blandt andet 'Kvinde på Dronning Louises Bro', 'Frisk fisk til inkaen', 'Den nøgne maskine', 'Soldatens år', 'Ord og handling', 'Det der var' og 'Flugten til Europa', 'Den druknede dreng' om flygtningekrisen som motiv i samtidslitteratur og kunst og senest 'Den sorte mand. Racisme, woke og hvidhed i dansk litteratur'. Desuden tilrettelægger og programvært på radioprogrammer og podcasts til DR P1 og P2.

Andre læser også