Klarsyn. »Det, jeg ser nu, er en bunke artister, som ikke har samme sikkerhed, som vi havde før. Det gør dem mere sårbare, end vi var.« Sangerinden Hanne Boel går ind i debatten om sexisme i musikbranchen.

Alle mod alle

Hanne Boel har gennem tiden solgt flere fysiske pladeeksemplarer end nogen anden dansk kvinde. Nu vil hun bruge sin energi på at kæmpe for danske musikeres rettigheder. Foto: Jonas Pryner Andersen

Da Danmarks Radio i sidste måned viste dokumentarserien Sexisme i musikbranchen, hvor en række kvindelige artister står frem med beretninger om en grænseoverskridende kultur, så mere end én million danskere med. Fokus har efterfølgende været rettet mod sangeren Martin Brygmann og trommeslageren fra TV 2-programmet Toppen af Poppen, Claes Antonsen, som begge blev anklaget for deres opførsel over for kvinder. Men dokumentaren sigtede også mod skævvridninger i branchen generelt set. Der presses på for større forandringer.

Hanne Boel var blandt de mange seere. Og den 67-årige soulsangerinde fra Bagsværd, der har solgt flere fysiske pladeeksemplarer end nogen anden dansk kvinde, mærkede en trang til at sige noget. Det var ikke, fordi yngre kolleger pressede direkte på for, at hun skulle komme på banen. Men hun forstår, hvis nogen har savnet, at den ældre generation af kvindelige musikere stempler ind i debatten. For der har været stille – indtil nu:

msta
(f.1988) skriver om alt fra globalisering til ekstremisme og en bred vifte af kulturstof. Han fokuserer på fortællende journalistisk, reportage og essays og har rapporteret fra en række lande i Europa, Mellemøsten og Kaukasus. Han er uddannet fra Journalisthøjskolen og San Francisco State University og har tidligere været fast skribent for Zetland.

Andre læser også