Satellit. Paris har indført betalingsparkering for motorcykler og scootere – det rammer de laveste indkomstgrupper, der pendler til hovedstaden, og kan ende i store demonstrationer.

Tohjulet vrede over p-afgift

De Gule Vestes oprør blev antændt af afgiftsforhøjelser på benzin og diesel og en hastighedsnedsættelse på de franske landeveje, som skulle finansiere den grønne omstilling og sænke antallet af trafikdræbte.

Nu risikerer et lignende oprør at bryde ud i Paris. For nu er det slut med gratisparkering for motorcykler og scootere og knallerter. Den besked har skabt utilfredshed blandt de 100-150.000 motorcyklister, knallert- og scooterkørere, der hver dag tager deres tohjulede til og fra arbejde i hovedstaden.

Igen skyldes tiltaget hensyn til miljøet samt et ønske om at begrænse trafikken i byen. Ganske som med afgiftsforhøjelserne på benzin og diesel rammer tiltaget socialt skævt.

Mange af de berørte hører til i de lavere lønklasser og vil nu skulle lægge 20-30 euro om dagen i parkering – ikke en ubetydelig udgift, når mindstelønnen er på 1.670 euro om måneden. De kan ikke som hovedstadens indbyggere købe årslicenser, og mange pendlere føler derfor, at de bliver dobbeltstraffet: De har ikke råd til at bo i Paris, men skal nu også betale en formue for at parkere. Det forventes derfor, at de tohjulede vil protestere og demonstrere i løbet af efteråret. Og hvem ved, hvad det kan udvikle sig til?