Introduktion. Uanset hvad er der nyt at hente i ugens særnummer af Bøger dedikeret til den florentinske digter. God tur til både Helvede, Purgatoriet og Himlen.

Derfor Dante

På tirsdag er det 700 år siden, at en landflygtig florentinsk digter og politiker udåndede og efterlod sig et værk, der ændrede verden.

Manden hed Dante Alighieri, bogen hed Comedìa, og den kaster endnu lange underfulde skygger ind i Danmark anno 2021, hvor vi markerer jubilæet ved at hellige hele bogsektionen Den guddommelige komedie.

Det er en af de bøger, man kender, uanset om man har læst den eller ej. Måske har man læst Dan Browns Langdon-krimi Inferno, måske husker man seriemorderens dødssynd-afstraffelser i 90-regnvejrs-thrilleren Se7en, måske har man spillet Dantes Inferno på Xboxen, eller måske har man allerede læst værket forfra og bagfra.

Uanset hvad er der nyt at hente i dagens sektion, hvor Lasse Winther Jensen portrætterer manden, der blev forvist fra sit hjem med en dødsdom hængende over hovedet, og Sophus Helle fortæller om hans efterkommeres aktuelle forsøg på at rense deres stamfars navn. Lars Bukdahl udlægger de danske oversættelser af det næsten uoversættelige værk, mens Ulrik Langen anmelder Dantes mindre kendte værk om monarkiet.

Thomas Hoffmann og Jan Loop gør os klogere på Dantes kontroversielle skildring af profeten Muhammed, mens Sarah von Essen skriver om den mere ukendte del af Dantes arv: romance-føljetoner og fanfiction.

Mange mennesker før os er blevet besat af komedien, for eksempel Jorge Luis Borges, hvis Dante-essays bliver anmeldt af Frederik Stjernfelt, og queer-rapperen Lil Nas X, der har lært at give Satan en lapdance af Den guddommelige komedie (den er god nok, læs blot Linea Maja Ernsts artikel).

Og så er der forholdet mellem poesi og polarisering, som også er aktuelt i Komedien.

Joakim Jakobsens scoop af et interview med Alessandro Barbero kan give selv Dante-fans nye perspektiver på værk og mand, mens nye og kommende Dante-læsere kan begynde med Rasmus Meislers »Dante for dummies«-stribe på sektionens højresider, hvor både romernes hofdigter Vergil og Dantes barndomskærlighed Beatrice er selvskrevne til glorværdige biroller. Men hvad med digterens kone? Hende hører vi aldrig om – før nu, hvor Suzanne Brøgger har betænkt os med en original tekst om hustruen som den anden kvinde.

Og så er der alt det andet, Dante kan gøre os klogere på, for eksempel DNA-teknologi og pastaretter. God læselyst og god tur til både Helvede, Purgatoriet og Himlen.