Kunstpolitik. Det æstetiske kompas kommer på en hård prøve, når det skal navigere i identitetspolitikkens stramt polariserede magnetfelt. Er man nødvendigvis racist og privilegieblind, hvis man finder kanalsænkningen af Frederik 5.-busten studentikos og udsigten til, at I am Queen Mary skal genopstå i bronze, betænkelig?

Rematerialiseringer

Jeg er i syv sind og vrider mig som en orm ved at skrive disse linjer. For meningszonen, jeg træder ind i, er omtrent så polariseret som magnetfeltet i Niels Bohr Institutets store partikel­accelerator, og tilløb til nuancer vil straks blive flået mod enten venstrefløjens skrigrøde eller højrefløjens begsorte pol.

Vi snakker om den polemiske logik, der som et andet Disney-agtigt isslot udspændes omkring én, når man skal finde sine ben i debatten om, hvordan kunsten skal bearbejde Danmarks dystre koloniale fortid. Var det berettiget, at institutleder Katrine Dirc­­kinck-Holmfeld fra Kunstakademiet og hendes elever lod en gipskopi af akademiets grundlægger, Frederik 5., vælte til opløsningsdøden i Københavns Havn for at gøre opmærksom på og sone akademiets angivelige rødder i den transatlantiske slavehandel? Er det en velvalgt måde at mindes den fortrængte koloniale fortid på, når en af lederne af den store arbejderopstand på St. Croix i 1878, den tidligere børnemishandler Mary Thomas, nu skal genopstå monumentalt tronende i bronze foran Vestindisk Pakhus, det tidligere depot for slaveplantagernes rom og sukker, der nu huser Den Kongelige Afstøbningssamling?

Andre læser også