Interview. Hvis man vil have sorte børn til at klare sig bedre i skolen, skal man udvikle en akademisk præstationskultur blandt afroamerikanere, siger Coleman Hughes. Den unge amerikanske radiovært kritiserer den venstreorienterede antiracisme for at levere barnlige analyser og forsimplede løsninger.
En anden vej
Da Coleman Hughes var 16 år og gik i gymnasiet, blev han sendt på en tredages konference i Houston, Texas, hvor studerende fra hele USA kunne lære om kritisk raceteori: en aktivistisk tilgang til sociologi, der hævder, at systemisk racisme og hvidt overherredømme – white supremacy, som det kaldes på de kanter – gennemsyrer det amerikanske samfund. Han gik til workshops og hørte blandt andet om fænomenet mikroaggressioner, der i dag næsten er en kliché i den identitetspolitiske debat. Også begrebet internaliseret undertrykkelse var på programmet.
»Det går ud på, at ikkehvide kan blive hjernevasket af ideer fra det hvide overherredømme og fungere som bugtalerdukker for deres hvide undertrykkere,« siger Hughes.
Del: