Minusfag. Elevernes afgangsprøve i matematik er ubrugelig. Skoleforsker Jacob Bahn retter en hård kritik mod den danske tilgang til faget.

Dumpekarakter

Tirsdag den 6. maj har landets 9.-klasseselever taget deres afgangsprøve i matematik. Dermed sætter de punktum efter ni års matematikundervisning. Men hvad siger deres karakterer i denne prøve egentlig om, hvad de har lært i de ni år?

Ingenting, lyder det fra ph.d. i matematikdidaktik Jacob Bahn, der er selvstændig skoleforsker og tidligere matematiklærer. Han har undervist både børn og matematiklærere og har i årevis forsøgt at råbe op om, at måden, vi i Danmark underviser børn i matematik på, er usammenhængende og lemfældig. Ifølge ham er der ingen faglige kriterier bag karaktergivningen, der alene viser, hvor godt eleverne klarer sig i forhold til hinanden. Reelt aner vi ikke, om danske elever bliver bedre eller dårligere til matematik, lyder hans kritik.

svil
(f. 1981) er journalist og kommentator. Han er uddannet i statskundskab ved Københavns Universitet. Villemoes' primære interesseområder er politik og samfund, religion, integration og kulturkampe. Han har skrevet for Weekendavisen siden 2011.