De fleste havde nok glemt, at den eksisterede. Ja, medlemmerne var selv begyndt at komme i tvivl, om den stadig fandtes. Men i denne uge vender den officielt tilbage: Kommissionen for den glemte kvindekamp. Onsdag meddelte regeringen, at kommissionen, der blev nedsat af den forrige socialdemokratiske regering for at give råd og anbefalinger til bekæmpelse af negativ social kontrol, efter knap halvandet års limbo får lov at færdiggøre sit arbejde.

Siden efteråret 2022 har medlemmerne af kommissionen ikke vidst, om de ville få lov at fortsætte eller ej. Deres arbejde blev afbrudt, da Mette Frederiksen udskrev valg. Og da SVM-regeringen kom til verden et par måneder senere, var det ikke klart, om kommissionen også var en del af pakken. Det så ellers på papiret ud til, at man ville fortsætte arbejdet. I regeringsgrundlaget kunne man læse, at regeringen ønskede »et større og vedholdende fokus på, hvordan vi som samfund gør op med negativ social kontrol«. Men der skete ingenting. 2023 kom og gik.