Leder. Offentligheden har krav på at kende sociale mediers algoritmer. Krav på at få dem forklaret, så vi kan have en åben debat om dem og kan stille virksomhederne til regnskab for dem.
De asociale medier
FACEBOOK opfører sig ikke just likeable. Over de seneste uger har en tidligere mellemleder i virksomheden, Frances Haugen, afsløret, hvordan it-giganten sætter sine egne økonomiske interesser over brugernes velbefindende. Den store stak af interne dokumenter, som hun har smuglet ud, da hun forlod virksomheden i maj, viser, at det for Facebook frem for alt gælder om at tjene penge, og det gør man nu engang bedst ved at skabe splid. Studier viser, at følelser som vrede, frygt, misundelse og jalousi rejser hurtigst og længst på nettet, og ergo har Facebook ifølge Haugen indrettet sine algoritmer, så det mest sindsoprivende indhold ofte også er det, der bliver promoveret mest.
UDSTILLER Francis Haugen Facebooks skruppelløshed, så udstiller hun samtidig et behov for regulering af techgiganter. Argumenterne om, at det er private virksomheder, som selv må bestemme, hvordan de vil drive deres forretning, og at andre da bare kan oprette en konkurrerende virksomhed, hvis de er utilfredse, holder ikke. Tag Trump som bevis på det: Han havde hen ved 80 millioner følgere på Twitter, da han blev forvist fra de sociale medier, og dog har hans hidtidige bestræbelser på at skabe sig en ny platform været forgæves. De sociale medier bliver kaldt »sociale« af en grund: Attraktionen er netop deres rækkevidde, og derfor dominerer udvalgte techgiganter i dag fuldstændig markedet. Det ændrer nye store platforme som TikTok ikke ved: For den kinesiske gigant lykkedes kun, fordi den havde ubegrænset kapital, en totalitær stat og over en milliard fødte brugere i ryggen.
Del: