Kejserrigets dvale. Japan er efter årtiers stagnation for længst blevet afskrevet som stormagt og rival af Vesten, men måske for tidligt, skriver Asle Toje. Under en gåtur gennem Tokyos neonlys og helligdomme forstod han landets dybe kulturelle splittelse og politiske potentiale.
Den slumrende kæmpe

Illustration: Rasmus Meisler
Sausage Man. Mens jeg for nylig var ude på en morgentur i Tokyo, stødte jeg på en spændende restaurant. De reklamerede med »Deutsches Kitchen« – og hilste gæsterne velkommen med et hjerteligt »Zun Wohl«, hvilket giver nul mening på tysk.
Konnotationer er altid det sidste, man lærer, når man lærer et fremmedsprog. For eksempel at »würstmann« er en fyr, der kan lide pølser, mens »sausage man« har noget perverst over sig. For et kollektivistisk samfund var det ikke helt let at efterligne det individualistiske Vesten. Og samtidig er Japan i dag ubesværet moderne, sandsynligvis mere end USA eller Europa, hvor moderniteten er blevet ledsaget af en dramatisk forringelse af offentlige rum. Filmen Lost in Translation (2003) er en hyldest af de forglemmelser, der opstod under Japans download af vestlig kultur.
Del: