Dimission. Årets afgangsfilm fra Den Danske Filmskole spænder fra uforløst, manuskriptfunderet håndværk til tindrende løfterige værker med ægte filmiske ambitioner.
Virkeligheden på film
I pressemeddelelsen, der akkompagnerer årets 13 afgangsfilm fra Den Danske Filmskole, proklameres det, at instruktørerne stræber efter at »skildre andre og ofte oversete virkeligheder«. Filmene præsenteres for offentligheden på den fine nystartede festival Generation, der rammesættes med fraser, som ligeledes smager af klicheer om den politisk vakte ungdom. Festivalen skal ifølge skolens rektor, Tine Fischer, vise, hvordan filmkunsten »forholder sig til tidens store kunstneriske, sociale og politiske dagsordener, der optager ungdomsgenerationen i dag«.
Jeg bliver altid en smule nervøs, når en kunstuddannelse lægger så stor vægt på tidsåndens paroler – sociale og politiske initiativer er nu engang langt bedre egnet til at beskæftige sig med det sociale og politiske, end filmkunsten er. Dagsordener og virkelighedsskildringer på film er kun noget værd i den udstrækning, de er underlagt et interessant og personligt filmsprog.
Del: