Selvforelsket. Kasper Holten lader diskret fundamentet skælve under Puccinis klassiker, der måske slet ikke handler om kærlighed.

Velkommen til virkeligheden, Tosca

Pressefoto: Miklos Szabo, Det Kgl. Teater

Hvad har Mario Cavaradossi, romersk fritænker og billedkunstner i Puccinis tragiske operathriller Tosca, egentlig gjort, siden han må dø? For det må han, selv i hænderne på dansk operas egen urostifter, Kasper Holten, der i søndags åbnede Det Kongelige Teaters operasæson med sit første bud på et svar.

Hans Tosca er ikke kun et trekantsdrama mellem to kunstneriske sjæle og en mafiøs politichef i et politisk skrøbeligt Italien efter Den Franske Revolution, men en tretrinsraket af anklager, der akt for akt finder en ny medskyldig i Cavaradossis død, indtil pilen til sidst peger i en, for feministen Holten, overraskende retning.

suan
(f. 1987) skriver om musik i alle dens mange afskygninger, og hvad den siger om os mellem linjerne. Han er uddannet cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.

Andre læser også