Kønnet. Modebranchen prædiker bæredygtighed, men diversiteten halter. Handler det bare om flere kvinder i kjole og hvidt og mænd i kjortler på catwalken?
Træge tendenser
– Selvom mænd stadig går i jakkesæt og kvinder i kjoler, har folk forelsket sig i tv-serier som Pose og RuPaul’s Drag Race. Skuespiller Billy Porter havde en jakkesætskjole på til sidste års Oscar-uddeling, non-binære modeller kommer på forsiden af de internationale modemagasiner, og mande- og kvindetøj blandes på catwalken. Hvad sker der i den danske modebranche på kønsfronten?
»Ikke en skid. Ej, det ville være det korte svar. Men altså, når det gælder dansk mode versus det, man ser både i serier, popkultur og på den røde løber, skal man huske, at førstnævnte generelt er ekstremt kommercielt anlagt. Det er brands, som laver tøj, der er skabt til at sælge og hænge i butikker. Det er kreativt, men ikke tøj, der genopfinder den dybe tallerken hver gang, og det er helt fint. Der findes flere små brands og designere, der gerne vil udfordre normer, også når det gælder køn, men ofte er vores tøj ret funktionelt og festligt hverdagsorienteret. Det er noget, der afspejler vores forholdsvist ligeværdige samfund.«
Del: