Analogt. Tacita Dean arbejder langsomt med kameraet som pensel eller med kridt på tavle. Hun er, som sine landsmænd, malerne Constable og Turner, optaget af storslåede landskaber og skibskatastrofer. Og så har hun et personligt mellemværende med Antikken.
Sublime tilfældigheder
Den britisk-europæiske billedkunstner Tacita Dean sidder på et podie i Glyptotekets overdådigt søjle- og marmorbeklædte festsal og tager billeder af det talstærkt fremmødte publikum, mens hun venter på, at samtalen mellem hende og Glyptotekets direktør, Christine Buhl Andersen, skal gå i gang.
Med sit karakteristiske sjal slynget om skuldrene, så kun underarmene stikker frem, sit grå, tilbagestrøgne hår og sine lidt store firkantede briller ligner den 54-årige Dean umiddelbart mere et venligt medlem af strikkeklubben end en feteret samtidskunstner. Det er også et gammeldags medie, hun ofte arbejder med, nemlig analog film, som hun forsvarer som en truet dyreart i den digitale tidsalder.
Del:
