Anmeldelse: The Mastermind. Kelly Reichardt har i tre årtier arbejdet diskret, efter sit eget hoved og på kanten af tidsåndens forventninger. Nu får hendes strålende nye film en passende marginal dansk premiere.

Store tanker i en alt for lille verden

Josh O'Connor er perfekt som en sløv og uvasket tyv, der har kuppet fire malerier. Pressefoto: Mastermind Movie Inc

Kelly Reichardt var blandt de mange instruktører, der startede karrieren i 90ernes store amerikanske indiefilmbølge. I dag kan det forekomme næsten uforståeligt, at der for ikke så forfærdeligt mange år siden var et frodigt økosystem, som tillod talentfulde instruktører uden for Hollywoods glittede haller at lave personlige film for få midler.

Reichardt er blandt de få, der har formået at holde gang i karrieren helt indtil i dag, og langsomt er hun blevet så dygtig en instruktør, at hun nu må tælles blandt USAs absolut bedste. Hun har aldrig vekslet kritisk anerkendelse til større budgetter og mindre kunstnerisk frihed, men er i stedet fortsat med at lave bittesmå film efter sit eget hoved.

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.