Nærvær. I sidste uge polemiserede kunsthistoriker Lennart Gottlieb mod indkøbet af Bertha Wegmanns portræt til Den Hirschsprungske Samling. Her får han svar på tiltale.
Som en åben bog
Weekendavisens Poul Pilgaard Johnsen refererede fredag den 15. januar en lidenskabelig meningsudveksling, der var i gang på Facebook, efter at min ven og kollega Lennart Gottlieb i skarpe vendinger havde kritiseret Den Hirschsprungske Samlings nylige erhvervelse af Bertha Wegmanns portræt af den unge Marie Triepcke. Marie blev senere gift med den vidt berømte P.S. Krøyer, der også har portrætteret hende – og dét adskillige gange og med forførende billeder til følge.
Hammerslaget var på 3,1 millioner kroner, hvilket var en spektakulær rekord for et maleri af en kvindelig dansk kunstner. Men det var ikke så meget dét, der fik Gottlieb til tasterne. Det var snarere maleriets kvalitet – eller rettere mangel på kvalitet! Tillægsord som »facilt«, »indsmigrende«, »bevidstløst« og »kitschet« blev undervejs knyttet til billedet, som også fik følgende hårde dom fældet over sig: »Et stykke banal uvirkelig salonkunst fra tiden.« Tag den, Bertha!
Del: