Trendy. Genbrugstøj er mere populært end nogensinde, men hvordan bliver tøjet, der hænger på bøjlerne i landets genbrugsbutikker, udvalgt?
Særligt udvalgt
I et sorteringscenter i Glostrup står frivillige fra nødhjælpsorganisationen Kirkens Korshær og gennemgår hver eneste beklædningsgenstand, før tøjet sendes videre til genbrugsbutikkerne. Deres opgave er at vurdere tøjets stand og relevans. Har det huller? Stammer det fra fast fashion-mærker som Shein eller H&M? Eller måske er printet ikke længere på mode? Alt dette er grunde til, at tøj bliver frasorteret. Kriterierne for, hvad der ender i butikkerne, varierer fra sted til sted. Hos en Røde Kors-butik på Østerbro prioriteres dyrere mærker som Acne og Ganni frem for billigere mærker som Vero Moda eller H&M. I en anden Røde Kors-butik på Frederiksberg, der er målrettet unge købere, skal tøjudvalget afspejle specifikke trends.
At genbrugstøj stiger i popularitet, ses tydeligt i tallene. Ifølge en undersøgelse fra Den Blå Avis, der kortlægger danskernes genbrugsvaner, har hele 81 procent af den danske befolkning i 2024 handlet med forskellige brugte varer – en stigning fra 2016, hvor det tal lå på 59 procent. Undersøgelsen viser også, at tøj er den mest populære kategori for genbrugsvarer og ligger på 44 procent. I gennemsnit vurderer danskerne i undersøgelsen, at de har købt for 5.548 kroners genbrug i 2024. I 2020 lå det tal på 4.891 kroner.
Del: