Pssst. På treårsdagen for den russiske invasion forvandlede ukrainske kunstnere krigen til kreativitet med hjælp fra et missil.
Sådan bliver ondskab lavet om til kunst
Den ukrainske komponist lægger forsigtigt ud. Roman Grygoriv ligger på knæ bag sit unikke instrument, som han omfavner kærligt og af og til rører med sin kind og sit skæg. Kontrabasbuen i hans højre hånd bevæger sig undersøgende: op og ned, frem og tilbage, som om den forsøger at finde det helt rigtige sted, der giver den rette lyd.
Det runger og hvisler gennem luften. Nogle gange lyder det næsten som et almindeligt strygeinstrument eller en fugl. Andre gange føles det mere som skrig eller gråd. Og vistnok er det selve døden, vi kan høre, for det er i hvert fald meningen med at spille på et russisk missil, hvis eksistensberettigelse var at slå ihjel.
»Songs of Unborn« hedder musikstykket – og i noderne kan man se, at det er skrevet for et MRLS BM-27 Uragan.
Det er den 24. februar, treårsdagen for den russiske fuldskalainvasion af Ukraine, som bliver markeret med en lang række mindehøjtideligheder rundtomkring i Danmark og ikke mindst i København. Om eftermiddagen er der således en dansk-ukrainsk gudstjeneste i Holmens Kirke med deltagelse af kongeparret og regeringen.

Og om aftenen bliver der afholdt en demonstration foran den russiske ambassade og omtrent samtidig en poesi- og musikaften, som Det Ukrainske Hus på Christianshavn har arrangeret sammen med Dansk Kulturinstitut og Nielsen Saloner. Et par hundrede mennesker er mødt op, og dermed er vi cirka lige så mange som antallet af ukrainske kunstnere, som russerne har dræbt undervejs i krigen. Mindst 183 er det blevet til.
Mange af dem har meldt sig frivilligt til hæren for at forsvare Ukraine. Andre er blevet slået ihjel, mens de var i gang med humanitært hjælpearbejde, eller mens de fortsatte med at leve og kreere på de besatte territorier.
Som bekendt går Rusland målrettet efter at tilintetgøre ukrainsk kultur. Til gengæld svarer Ukraine igen ved at skabe nye værker inspireret af frihedskampen. For eksempel er der blevet skrevet tusindvis af digte som dette fra aftenens oplæsning:
»Kærligheden vågner midt om natten/ Når musene i skyttegravene kryber ind i deres sømandsjakke/ Nogle gange kaster kærligheden op mellem træerne efter en lang kamp/ Og nogle gange lukker kærligheden sine venners øjne/ Og vikler dem ind i soveposer og bærer dem væk.«
Aftenen kulminerer med Roman Grygorivs optræden med et cirka to meter højt rakethylster fra et Uragan-missil suppleret med ni musikere fra det ukrainske solistensemble Kyiv Camerata samt en pianist og en sangerinde.
I starten spiller Grygoriv alene. Så kommer de andre strygere ind i kampen, og komponisten lader sangerinden overtage missilet, mens han dirigerer med både sine store hænder og hele sin store krop.
De ni strygere fra Kyiv lyder nu nærmest som ni missiler – eller måske er det luftalarmer – som fylder rummet helt ud. Til sidst holder de sig i baggrunden for at give plads til et legetøjsklaver, som skaber kontrast til Uragan-missilet, der endelig er blevet tæmmet i sangerindes skød.
I halvandet minut er der larmende tavshed, hvor musikerne og tilskuerne lader tårerne tale. Først derefter er der klapsalver: Russisk ondskab er netop blevet lavet om til ukrainsk musikkunst.
Del:



