Opera. Endelig får Mozarts Don Juan sin coronablokerede premiere på Det Kongelige Teater. Vi dirrer rettidigt.
Nu gælder det
I går var det Mozarts fødselsdag, 27. januar 1756. Døbt Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart. Tiden sled det ned til Wolfgang Amadeus Mozart. Selv benyttede han aldrig det nu gængse Amadeus, men underskrev sig altid Amadé. Hans hovedværk, operaen Don Giovanni, har premiere på Det Kongelige Teater nu på søndag. Markedsført som Don Juan, så nytilkomne ikke skal komme i tvivl om, hvem det handler om. Alle tiders største forfører. Søren Kierkegaard var så betaget af musikken, at han benyttede det gamle kongelige skuespilhus som stereoanlæg. I stedet for at gå ind i parkettet blev han siddende ude i korridoren og nød tonerne uden forstyrrende scenisk indblanding.
Vi har engang ufrivilligt prøvet det samme, en eftermiddag hvor parkeringspladsen ved Operaen på Holmen stod alarmerende tom. Vi fattede da, at matinéforestillingen var ovre på Gamle Scene, og vi indså, at det var umuligt tidsnok at nå over til Kongens Nytorv. Velvillige kontrollører tillod os tililende hastværkere at flanere ude i korridoren og høre den for længst påbegyndte første akt gennem de agtværdigt tynde døre. Ja, det var netop Don Giovanni, der blev spillet. På søndag kl. 15 er det endelig i Operaen på Holmen, det foregår. Ingen drømmer vist om at blive ude i foyeren, men mon ikke mange blandt publikum selv har en version hjemme på cd eller dvd at forholde sig til og derfor har skærpet kræsenhed.
Del: