Kunstkritik. »Undlod vi nu at vise en palæstinensisk udstilling for ikke at fremstå politiske – så havde vi først tabt.« Direktør på Copenhagen Contemporary Marie Laurberg oplever en ny definition af neutralitet og udvikler manualer for håndtering af vrede gæster.

Neutral oprustning 

Still fra Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahmes 'May amnesia never kiss us on the mouth: only sounds that tremble through us', 2020-2022. © Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme

Kan offentlige kulturinstitutioner undsige sig at mene noget om en krig, der foregår flere tusinde kilometer væk, men som har fået status som en af tidens største politiske identitetsmarkører? Findes den neutrale position overhovedet – eller er den et svundet privilegium?

Den udfordres for tiden i alskens arenaer – som på plænen foran Københavns Universitet, hvor den protesterende camperende gruppe Studerende mod Besættelsen i sidste weekend rev teltpløkkerne op, efter universitetets ledelse – der ellers få uger tidligere slog fast, at universitetet forholdt sig neutralt – besluttede at efterkomme et af de studerendes krav og droppe investeringer i tre firmaer med aktiviteter på Vestbredden.

lsha
(f. 1996) er journalist og skriver mest af alt om samfund, jura og kultur. Laura har en kandidatgrad i jura fra Københavns Universitet og har skrevet for Weekendavisen siden 2020.