Identitær. Julie Maj Jakobsens Europa-trilogi om samfundets og menneskenes grænser sonderer tidens kampplads og ligner et blivende værk. Men sidste del er ikke den bedste.
Megafoner ved daggry
Hvem er inde, og hvem er ude? Sådan lyder det sejlivede grundspørgsmål i Julie Maj Jakobsens Europa-trilogi, der indledtes med den stærke motorvejscafeteriathriller Aftenlandet (2017), fortsatte med den fintfølende Efter branden (2019) og nu afsluttes med Morgenlandet, alle med urpremiere på Aalborg Teater, hvor Jakobsen netop er blevet ansat som husdramatiker.
Svarene er heldigvis flere, og i Morgenlandet, der er instrueret af teatrets egen Camilla Kold Andersen, rettes fokus mod de vrede, hvide mænd som globaliseringens restprodukt. Vi er på Folkets Plads et sted i Europa, der kunne være Berlin eller Barcelona. Under storbyens skrigende måger gøres der klar til hyggeligt lørdagsmarked med eksotiske specialiteter.
Del: