Operarejser. Der er masser af operaforlystelser at finde i Berlin, Wien og Salzburg i den kommende tid. Et sted skal De jo være.
Med mundbind som trækplaster
Operahusene i Europa har ikke lukket ned alle til hobe. Men uden frisk test, coronapas og mundbind kommer ingen ind. Så melder spørgsmålet sig igen: Skal man rejse efter værket eller efter kunstneren? Det første. Værket sender normalt ikke sygemelding. Den feterede stjerne kan altid melde fra. Men lige nu under pandemien står alt for fald. 16. januar skal Mozarts Don Juan have premiere på Det Kongelige Teater. Men teatret åbner tidligst 17. januar. Kaos. For prøveforløbet kan jo ikke have fundet sted. Vi griber efter andre operaforlystelser i det sydlige, Berlin, Wien og Salzburg, til en begyndelse.
På Deutsche Oper Berlin har Rued Langgaards opera Antikrist premiere søndag 30. januar og spiller tre gange til, 5., 9. og 11. februar. Opsætningen var allerede programsat for et år siden. Langgaards magnum opus fra 1920erne får nu endelig sin tyske førsteopførelse. Dirigenten Stephan Zilias og instruktøren Ersan Mondtag holder den storslåede ømfindtlighed over dåben. Blandt de ti allegoriske hovedroller er det kun Clemens Bieber som »Munden der taler store Ord«, der forekommer bekendt. Så kan man da om muligt opleve stjerner i svøb. Fra opførelser i Christiansborgs Ridehus og Ribe Domkirke ved vi, at værket holder i flammende grad.
Del: