Anmeldelse: Cloud. Ingen kan som Kiyoshi Kurosawa skildre det overvældende ubehag ved den digitale virkelighed.
Internettets hævn
Kiyoshi Kurosawa er en af det nye årtusindes væsentligste japanske instruktører. Han er yderst produktiv, og hans talent og interesser spænder bredt. Blandt hans hovedværker finder man den gribende Tokyo Sonata, der udforsker manderollens dystre forlis i den moderne japanske familie; det suverænt eksekverede periodedrama Wife of a Spy om landsforræderi under Anden Verdenskrig; og den bizarre og elskelige To the Ends of the Earth, hvor en nervøs japansk tv-reporter skal optage et rejseprogram i Usbekistan.
Trods den eklektiske filmografi forbindes Kurosawa primært med horrorgenren, og det er der en grund til. Han er en mester til at skabe en total stemning af ubehag. Der er noget ved den moderne verden, som instruktøren finder fremmedgørende og skrækindjagende, og det noget udgør grundstemningen i alle hans film.
Del: