Kulturnote. Californiens gymnasieelever skulle have haft et nyt obligatorisk fag, men så kom krigen i Gaza.
Hvem er etniske nok til etniske studier?
Fra næste år skulle Californiens offentlige gymnasier have haft et nyt obligatorisk fag på skoleskemaet: etniske studier. Beslutningen hviler på erfaringer fra San Francisco, hvor indførelsen af faget har højnet fremmødet, afhjulpet frafald og forbedret de svageste elevers karakterer.
Dog kan The New York Times nu fortælle, at der er en uoverensstemmelse mellem, hvad delstatens lovgivere troede, de ville få med det nye fag – en bred, multikulturel læseplan med lokalt fokus – og hvordan faget defineres af de forskere, der skal være med til at bestemme indholdet, og som trækker på traditionen fra 1960ernes studenteraktivisme og modstand mod racisme og kolonialisme med fokus på sorte, latinamerikanere, asiatisk-amerikanere og indfødte.
Dertil kommer ifølge The New York Times, at den verserende krig mellem Israel og Hamas heller ikke ligefrem har gjort forberedelserne af det nye fag lettere.
Et samlet forskerkollegium ved Etniske Studier på University of California (UC) har i en fælles erklæring således gjort sit synspunkt klart: De ønsker det, de kalder »frisatte etniske studier«, hvor behandlingen af palæstinenserne, som de betragter som et mønstereksempel på såkaldt bosætterkolonialisme, må stå helt centralt i undervisningen. Desuden fraråder man at inkludere jøder som etnisk gruppe, eftersom jøder, lyder argumentet, bør betragtes som hvide inden for dette fag.

Men hvad med det jødiske perspektiv på Israel som tilflugtssted for et undertrykt folk med dybe rødder i regionen? Kunne man forestille sig en form for ligestilling mellem de palæstinensiske og jødiske erfaringer i læseplanen? Det har The New York Times spurgt Dylan Rodriguez, lektor ved etniske studier på UC, om.
»Det vil blot være en falsk ligestilling,« svarer Rodriguez, hvis polemisk-retoriske modspørgsmål til avisen lyder, om kreationisme så også skal indgå i biologiundervisningen, eller om klimabenægtelse for eftertiden bør være en del af geografiundervisningen ...
Omvendt har jødiske organisationer i delstaten givet udtryk for en dyb bekymring for, om et muligt fokus på den israelsk-palæstinensiske konflikt i klasseværelserne vil fremstille alle jøder som undertrykkere og føre til antisemitisme. Senest har det californiske undervisningsministerium meddelt delstatens gymnasier, at de indtil videre skal dække den israelsk-palæstinensiske konflikt i faget verdenshistorie.
Del:

