Det kan dårligt kaldes overraskende, at Alexandra Moltke, dansk scenekunsts kompromisløse førstehåb, har valgt at dekonstruere, nej, sønderslå nationalskuespillet Elverhøj (1828) i sin aktuelle fortolkning på Aarhus Teaters kælderscene Studio. For er Johan Ludvig Heibergs syngespil – hvori helten Christian 4. møder almuens elvertro, afslører adlens bedrag og sikrer, at de elskende får hinanden – ikke et stykke royalt propaganda? Og er hans kvindeskæbner ikke dybt problematiske?

Jo og jo! De spørgsmål, som Moltkes tekst rejser – i Carolin Oredssons humoristiske iscenesættelse – må således siges at være af substantiel karakter. Alligevel får man tanken, at tidens vakte gør, som deres forgængere, de kulturradikale, så ofte har gjort: sparker løs på en nøgen kejser, der allerede ligger ned. En »kvalmt selvforherligende vaudeville« skrev Politikens Bo Tao Michäelis om Elverhøj i 1998.