Kurateret. I en uomgængelig og monumental ny dokumentarfilm fremstår 2017-udgaven af kunstudstillingen documenta som begyndelsen på de sammenbrud, vi gennemlever i dag.

Festen er forbi

Verden skælver, og det gør kunstverdenen i den grad også. Et af de mest fintfølende barometre for samtidskunstens tilstand er den enorme ikoniske udstilling documenta, der finder sted hvert femte år i den tyske by Kassel. Her får omtrent en million besøgende et indtryk af tidens kunst, og samtidig giver udstillingen anledning til en offentlig samtale om finkulturens rolle i samfundet.

I 2017 blev den 14. udgave afholdt, og nu er den blevet tildelt sin egen dokumentar i form af Dimitris Athyridis’ exergue – on documenta 14. Den er et monumentalt værk i egen ret. Filmen er 14 timer lang og dermed en af de længste nogensinde. Det skyldes, at Athyridis med sit kamera fik adgang til alt i de to år mellem 2015 og 2017, hvor planlægningen af udstillingen fandt sted. Documenta 14 var simpelthen for interessant og betydningsfuld en begivenhed til en film af vanlig længde.

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.

Andre læser også