Hvor er De torsdag 7. juli i år, kære meloman? Skulle De befinde Dem et sted mellem Dresden og München, kan De bare vælge og vrage, hvor De vil opleve Dmitri Sjostakovitjs sprudlende atonale opera Næsen nok en gang. De har nemlig måske kendt Deres besøgelsestid i København, hvor Det Kongelige Teater har operaen på plakaten endnu tre gange (19/5, 29/5 & 2/6). I det sydlige spiller Die Nase både på Sächsische Staatsoper i Dresden (2/7, 7/7, 10/7 & 13/7) og på Bayerische Staatsoper i München (7/7 & 20/7); iscenesat af henholdsvis den gamle provokatør Peter Konwitschny og den yngre af slagsen, Kirill Serebrennikov. Sidstnævnte har fortsat udrejseforbud fra Moskva, men styrer sine opsætninger på de europæiske scener med betroede medarbejdere.

I København har den spanske instruktør Àlex Ollé fra truppen La Fura dels Baus iscenesat med Susana Gomez. Der er godt 90 roller at gøre godt med, en smal sag for det berømte team, der også bringer opsætningen til Opéra La Monnaie i Bruxelles. Hele det postyr for en næse, der stikker af fra sin ejermand og gør egen karriere! Jovist. Historien er af Nikolaj Gogol, H.C. Andersens samtidige, der fortæller noget lignende i eventyret Skyggen. For Gogol er det en drilsk driven gæk med datidens bureaukrati i det zaristiske Rusland. En ung ærgerrig komponist i det nye Sovjet må finde denne persiflage velegnet og ufarlig som start på en operakarriere.