Portræt. »Jeg var jo i forvejen kontroversiel, der var mange, der gerne så, at det gik galt for mig, og så lavede jeg mit livs fejltrin.« Den svenske forfatter og journalist Åsa Linderborg om MeToo og journalisten som monster.

Det linderborgske paradoks

STOCKHOLM – Med omtrent 14 års forsinkelse møder jeg den svenske forfatter og kulturjournalist Åsa Linderborg. Vi havde en aftale i forbindelse med hendes fremragende biografi Mig ejer ingen, der udkom i Sverige i 2007. Den handler om hendes opvækst alene med faren Leif i Västerås, en kærlig og hård beretning om en barndom, hvor moderen forlod hende og faren, fordi hun havde mødt en anden. Men også fordi Leif, Åsas far, den stolte smed ved den mægtige ovn på stålværket, var alkoholiker. 

Fra Åsa var tre, til hun flyttede hjem til sin mor som 13-årig, fordi det blev for slemt, levede hun med skammen over det, og ensomheden. Men også med en stor og broget familie af originaler med hjertet på rette sted og godt placeret til venstre rent politisk.

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også