Kommentar. Hvis museerne vil holde sig relevante i vores digitale tidsalder, nytter det ikke at udstille kopier.

Det irrelevante museum

Hvad er egentlig meningen med at gå på museum? Et i bund og grund banalt spørgsmål, som de færreste nok stiller sig, før de løser billet til en udstilling. Men ikke desto mindre et spørgsmål, jeg blev tvunget til at reflektere over for nylig, da jeg deltog i åbningen af Museum for Dansk Bladtegning i Aarhus.

Pressematerialet pralede med en samling på »mere end 300.000 originale bladtegninger, hvoraf 98 af dem kan opleves på den første udstilling«. Men sandheden var en ganske anden: Kun 15 af de udstillede tegninger var »originaler«, resten var kopier eller »gengivelser«, som jeg senere hørte dem omtalt af direktøren med en sælsom eufemisme.

asmu
(f. 1970) er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og Institut d'Études Politiques d'Aix-en-Provence. Aske er korrespondent i Frankrig, men skriver også om sikkerhedspolitik, europæiske forhold og økonomi, samt sprog, litteratur, kunst, kulturhistorie, mad og (natur)vin. Han har skrevet og bidraget til flere bøger heriblandt Kernevåben i knibe (1998), Turen går til EU (2001), Turen går til Paris (2009), Den rystede Republik - hvad i alverden er der galt med Frankrig? (2020) og Oh La La - Hvorfor er de så franske i Frankrig? (2022).

Andre læser også