Anmeldelse: Universal language. Har Canada nogen karakter? Matthew Rankin omdanner sit hjemland til en indbydende drømmeverden bygget af filmhistoriske murbrokker.

Det indre Canada

Det allersidste fag, jeg tog, da jeg studerede engelsk på universitetet, handlede om Canadas nationale identitet. Udgangspunktet var landets i kulturel henseende anonyme karakter udadtil – en nordvendt, europæisk sindet udposning på USA, hvor superstjerner som Bryan Adams, Jim Carrey og Pamela Anderson ikke på nogen måde skiller sig ud fra kollegerne i den altdominerende underholdningsindustri syd for grænsen.

Det siger nok både noget om mig og om Canada, at jeg ikke erindrer meget om de konklusioner, vi kom frem til i timerne. I dag fremstår landet lige anonymt. Men den form for vaghed rummer også en mulighed. I canadisk film løber der en tradition for at omskabe landet til et fantasiunivers. Ikke mindst hos den fremragende instruktør Guy Maddin, der i den surrealistisk-dokumentariske My Winnipeg skildrer sin hjemstavn som en drømmeverden, der giver mindelser om en lun David Lynch.

lawj
(f. 1986) skriver om film og litteratur og om, hvordan internettet og den teknologiske udvikling forandrer verden. Uddannet i engelsk og nordisk sprog og litteratur fra Aarhus Universitet og har en ph.d. i amerikansk litteratur ved Hebrew University.