Kvælertag. Kaari Upsons værk er det tætteste, man kommer californisk forstads-psykothriller i skikkelse af billedkunst. Længe før man fatter, hvad man ser på, er man for længst blevet en del af det.
De fleste ulykker sker i hjemmet
Jeg er næsten lige så gammel som Kaari Upson. Eller som hun ville have været, for hun døde i 2021, 51 år gammel. »En alt for tidlig død,« kalder man det, med den underlige kviksandslogik, der omgærder samtaler om, hvorvidt tidspunktet for dødens indtræden var rimelig eller urimelig.
Ja, Upson døde tidligere end gennemsnittet af amerikanere. Men i de cirka 15 år, hun nåede at lave kunst, producerede hun et omfattende værk, som tog livtag (nogle gange kvælertag) med kunsten på en så ustyrlig og vital måde, at jeg bliver ramt hver gang – og det skete igen, da jeg forleden gik gennem Louisianas retrospektive udstilling med Upson. Måske er det også derfor, jeg ikke kan lade være med at tænke over, hvor gammel hun var, da hun døde.
Del: