Da Nikolaj Hübbe i 2008 blev udnævnt til balletmester for Den Kongelige Ballet, var det med håbet om, at han kunne løfte det historiske og internationalt berømte Bournonville-repertoire ind i en ny æra. Han havde ideer, men var det i overensstemmelse med idégrundlaget for nationalarven? Bournonvilles mesterværk Napoli omstøbte Nikolaj Hübbe som en Fellini-inspireret 1950er-udgave, hvor Louise Alenius' magiske lydunivers og Sorella Englunds frygtindgydende dødsmarch sikrede en dramatisk fornyet anden akt. Hans allerførste iscenesættelse (før hans balletmesteransættelse) af Sylfiden ramte i 2003 plet, men sidenhen i 2014 som balletmester skød hans homoerotiske nyfortolkning af balletklassikeren totalt forbi i forhold til, hvad denne romantiske ballet kunne rumme.

Den tredje af Hübbes Bournonville-iscenesættelser, Et folkesagn, blev håndteret som et monstermareridt, der gav bagkant til alt, hvad der var troldebal tidligere. Ren halloween! Men altså, ikke mere end tre Bournonville-iscenesættelser er det blevet til i løbet af hans balletmestertid.