Dans. Nye trin er en sjældenhed på Den Kongelige Ballets repertoire, og kvindelige koreografer næsten ikkeeksisterende. Giant Steps' tre barfodsdanse lapper en anelse på miseren.

Dametur

Når man sidder og bladrer i Det Kongelige Teaters årsprogram for ballet, kan det uvilkårligt strejfe én, om den siddende balletmester, Nikolaj Hübbe, mon har fået sin kontrakt forlænget med yderligere fire år, netop fordi han er så lidt ambitiøs med hensyn til nyproduktioner og derfor ikke fylder voldsomt i Det Kongelige Teaters samlede budget. Dette års repertoire er kunstnerisk set det tyndeste i Nikolaj Hübbes balletmestertid, siden han fik posten i 2008. Bortset fra efterårsferiens børneforestilling, Dansefeber af den talentfulde Tobias Praetorius, er det kun den sammensatte balletaften Giant Steps, der kan byde på nyheder, og af de tre små balletter er kun et enkelt værk kreeret direkte til Den Kongelige Ballet. Til gengæld er de tre værker i Giant Steps alle skabt af kvindelige moderne barfodskoreografer og fylder hermed klædeligt op i den statistiske kønsfordeling i repertoiret.

Dette års Giant Steps er blevet til i et samarbejde mellem Den Kongelige Ballet og husets eksperimenterende kompagni, Corpus. Corpus blev grundlagt i 2012, oprindeligt som en selvstændig gruppe bestående af skiftende dansere fra Den Kongelige Ballet med det formål at udforske, om den kunstneriske proces kunne være demokratisk, og om Den Kongelige Ballets dansere kunne bidrage til udviklingen af kunstarten indefra. I løbet af årene er bidraget fra Den Kongelige Ballets dansere imidlertid skrumpet ind til det minimale, og Den Kongelige Ballet lukker og slukker for Corpus med årets udgang.

Andre læser også